Skip to main content

Portfolio maken in 5 stappen

Wil jij een portfolio maken dat jou op de juiste manier presenteert én ervoor zorgt dat je opdrachten binnenkrijgt? Volg dan deze 5 stappen! Zo zorg je ervoor dat je portfolio niet alleen mooi is, maar ook resultaat boekt.

1. Bepaal jouw ideale doelgroep/klant.

Weet jij wie jouw ideale groep/klant is? Zo nee, zorg ervoor dat je dit zo snel mogelijk onder ogen krijgt. Dit is namelijk de fundering voor een goed portfolio. Je bouwt deze namelijk op zodat deze jouw doelgroep aanspreekt. Je kunt niet voor iedereen werken. Zorg er hierom dus voor dat je jouw ideale klant identificeert en deze centraal zet als focuspoint voor jouw portfolio pagina.

2. Bied een structurele oplossing aan.

Naast het aanspreken van jouw specifieke doelgroep wil je er ook voor zorgen dat je een oplossing aanbied die een specifiek probleem oplost. Je wilt expert zijn. Laat dit zien, wat zijn jouw unieke krachten?

3. Zorg voor overzicht

Het is extreem belangrijk dat de klant kan vinden wat hij/zij zoekt. Anders haakt deze af. Zorg er dus voor dat jouw portfolio overzichtelijk en helder is. Dat betekent niet dat je niet creatief om kan gaan met je website. Wees uniek, maar zorg ervoor dat het geen wir-war aan content wordt.

4. Laat bewijs zien. (Portfolio foto’s / testimonials / project-cases)

Iedereen kan zeggen dat hij/zij iets goed kan, maar niet iedereen heeft bewijs. Zorg ervoor dat jij dit wel hebt. Zo overtuig je de klant dat jij dé kandidaat bent voor de job. Aan de hand van referenties en/of eerdere projecten kun je credibiliteit opbouwen en anderen (via bewijs) overtuigen om met jou moeten samen werken.

Deze credibiliteit kun je op verschillende manieren opbouwen:

  • Testimonials / reviews
  • Portfolio foto’s / opdrachten die je hebt uitgevoerd

Tip! Gebruik je portfolio foto’s o.i.d.? Zorg voor bijschriften, dat vind Google fijn. Zo wordt jouw pagina sneller gevonden!

5. Voorzie contactmogelijkheden.

Je portfolio is in principe niks waard wanneer de klant niet (gemakkelijk) kan vinden hoe hij/zij contact met jou kan opnemen. Zorg dat dit simpel is. Uiteindelijk is het contact-moment het belangrijkste moment waarop jij de klant overtuigd dat jij dé perfecte partner bent.

Een portfolio dat resultaat boekt

We hebben je nu een aantal stappen gegeven om jouw portfolio website naar het volgende niveau te brengen. Wil je een website die écht resultaat boekt? Vennix Online maakt websites die er niet alleen mooi uit zien, maar ook online succes behalen. Zo krijg jij een website waar je echt iets aan hebt. Nog niet overtuigd? Neem eens contact met ons op. We babbelen graag over de mogelijkheden!

Author Wesley

Wesley is een creatieve specialist op het gebied van SEO en Grafisch Design. Zijn enthousiasme zorgt voor jouw online succes.

More posts by Wesley