Marketing via Social Media (Facebook)
Marketing via Social Media is eigenlijk niet meer weg te denken, je ziet steeds meer gepersonaliseerde advertenties op Instagram en Facebook. Toch zijn er veel startende bedrijven die niet zo goed weten of marketing via Social Media voor hen is. Daarnaast hebben ze vaak geen idee waar ze op moeten letten en welke platformen bij hen passen. In de komende blogberichten ga ik jullie alles vertellen over allerlei social media platformen en waarom je deze wel of niet moet gebruiken. Vandaag starten we met het welbekende Facebook.
Key points
- Actieve gebruikers: 2,6 miljard
- Doelgroep: Voornamelijk volwassenen, maar ook jongeren
Wat is Facebook?
Facebook is een social network site. Om Facebook uit te leggen heb je eigenlijk meer dan woorden nodig. Maar het komt er op neer; “Facebook is een social network site waar men een account aanmaakt, vrienden kan toevoegen en verhalen kan lezen en delen”. Zoals ik al zei: “Je hebt eigenlijk meer woorden nodig”. Facebook heeft 2,6 miljard actieve gebruikers en wordt vooral gebruikt door volwassenen.
Waarom wil je Facebook gebruiken als onderdeel van je marketingstrategie?
Eén van de belangrijkste redenen om Facebook in te zetten als online marketingkanaal is het bereik. Met maar liefst 2,6 miljard (maandelijks) actieve gebruikers wereldwijd is Facebook een prachtig platform om op te adverteren. Facebook wordt vaak gezien als enkel een social media platform. Je deelt er informatie met je vrienden, feliciteert elkaar met verjaardagen en relaties en sommigen houden ervan om mensen een beetje in de gaten te houden. Facebook is na Whatsapp hét grootste social media platform. Hierdoor is er eigenlijk voor ieder bedrijf wel een kans om te adverteren. De vraag is niet óf je wilt adverteren via Facebook, maar hoe.
Hoe gebruik je Facebook als marketing platform?
Er zijn natuurlijk honderden, misschien wel duizenden manieren waarop jij jouw doelgroep kan bereiken op Facebook, en dit moet natuurlijk op jouw eigen, unieke manier. Gelukkig zijn er wel een aantal tips die wij je kunnen geven om jou een stukje op weg te helpen.
Tegenwoordig verwachten mensen dat zij 24/7 contact op te kunnen nemen met jouw bedrijf via Facebook. Dit betekent gelukkig niet dat jij 24/7 met je Facebookpagina bezig hoeft te zijn, maar het geeft de klant de optie om gemakkelijk contact op te nemen. Daarnaast willen ze dat er zo snel mogelijk wordt gereageerd op (privé)berichten. Zorg dus wel dat je enigszins actief bent.
Een bedrijfspagina op Facebook biedt jou de optie om je potentiële klanten continue te informeren over nieuwe producten, diensten, updates en misschien zelfs leuke feitjes. Zo krijgen zij een inzage in de huidige situatie en krijgen zij een gevoel van verbintenis.
Facebook als onderdeel van je marketingstrategie
Het hebben van een bedrijfspagina op Facebook is natuurlijk geen marketingstrategie. Maar het draait wél bij aan het bereiken van je doelen. Let wel op, een bedrijfspagina op Facebook heeft geen direct succes, het kost tijd om je pagina op te bouwen, fans te genereren, etc. Is het het waard? Zeer zeker, je “fans” zullen je producten aanraden en kunnen reposten, het directe contact met jouw bedrijf is enorm belangrijk en jouw online vindbaarheid vergroot. Win, win, win.
Hoe zet ik een Facebook community op?
Om jouw bedrijfspagina vindbaar en aantrekkelijk te maken is het natuurlijk belangrijk dat deze netjes op orde is en de interesse wekt. Hiervoor hebben wij een aantal effectieve tips.
- Zorg ervoor dat je bedrijfspagina volledig is opgezet.
- Gebruik volg-ons-op-Facebook buttons. In je nieuwsbrief, op je website, overal!
- Wees actief, zowel op je eigen pagina, als elders. Laat zien dat je bestaat!
- Creëer interessante, relevante content. Zo wek je interesse.
- Heb je een heel specifieke doelgroep? Facebook biedt jou de optie om deze direct aan te spreken.
De voordelen en nadelen op een rijtje.
Voordelen:
- Het op één na grootste social media platform, met 2,6 miljard maandelijks actieve gebruikers
- Directe communicatie met je klanten
- 24/7 bereikbaar
- Mogelijkheid tot het creëren van een fanbase
- Grote online vindbaarheid
Nadelen:
- Mensen zijn niet op facebook om producten te kopen
Conclusie
Facebook is fantastisch als marketingplatform. Je hebt een grote online vindbaarheid, gemakkelijk contact met je klanten en kunt een echte community creëren. De kans op groei is dus erg groot. Let er wel op dat klanten Facebook niet zullen gebruiken om producten te kopen. Facebook is erg krachtig, maar je moet het wel juist inzetten.