Skip to main content

Marketing via Social Media (Instagram)

Instagram is niet meer weg te denken in de social media wereld. Maar wist je dat Instagram ook een steeds belangrijkere marketingtool wordt? Helaas weten veel (startende) bedrijven niet dat sociale media een steeds groter onderdeel wordt van de marketingstrategieën van veel grote bedrijven. Maar wanneer moet je Instagram inzetten? Waar moet je op letten? En wat de voor- en nadelen zijn van het creatieve platform? Vandaag ga ik je alles vertellen over Instagram en marketing.

Key points

  • Actieve gebruikers:      1 miljard
  • Doelgroep:                       Voornamelijk jongeren, maar ook kinderen en ouderen

Wat is Instagram?

Instagram is een social media platform waarbij het allemaal draait om foto’s en filmpjes delen met je volgers. De content kun je gemakkelijk bewerken met de app en je plaatst deze vervolgens op je account (of story). Instagram is officieel overgenomen door Facebook, maar staat hier verder los van. Het platform is nog steeds enorm populair met wel een miljard actieve gebruikers. Instagram wordt voornamelijk gebruik door jongeren, maar de app wordt ook door kinderen en ouderen gebruikt. Iedereen is welkom.

Waarom wil je Instagram gebruiken als onderdeel van je marketingstrategie?

Instagram is groot, heel groot, met wereldwijd 1 miljard gebruikers waarvan 500 miljoen dagelijks actief, is het een gigant binnen de social media wereld. Het leuke aan Instagram is de doelgroep. Wél 34% van de Instagram gebruikers zijn millenial. Dat betekent dat ongeveer 166 miljoen millenials de app dagelijks gebruiken. Zitten er dus jongeren binnen jouw doelgroep? Dan raden we het sterk aan om Instagram in te zetten, zo kun je hen makkelijker bereiken.

Instagram staat er om bekend dat je gemakkelijk een account kunt starten en hier groot mee kunt worden. Dit komt door de hoge “discoverability”. Discoverability is de term die wordt gebruikt om aan te duiden hoe groot of klein de kans is dat een nieuw account gevonden wordt. Door de hoge discoverability kan iedereen jou vinden, zolang je de nodige inzet toont. Hoe doe je dit? Lees gauw verder.

Hoe gebruik je Instagram als marketing platform?

Instagram is een creatief platform. Dit betekent dat ook jij wat creatiever moet omgaan met je content. Een geweldig voorbeeld hiervan is bol.com. Bol.com reageert regelmatig in de commentsectie onder de alias “Gerda”. Gerda is een internetsensatie, met  flauwe, maar grappige reacties. Hierdoor is bol.com niet alleen een online shop, maar ook een leuk stukje tijdverdrijf. Nou hoef jij natuurlijk niet een Gerda 2.0 te worden, maar het laat zien dat creativiteit loont. Verder hebben we nog een aantal tips;

  • Zorg voor kwaliteit – De Instagram community heeft een hoog standaard en verwacht dus hoge kwaliteit content.
  • Wees consistent – Zorg ervoor dat je regelmatig iets plaatst op het Instagram-account, het liefst dagelijks.
  • Link naar je pagina – Je kan een heel populair Instagram account hebben, maar dat betekent niet dat men weet dat je een dienst of product verkoopt. Zorg dus dat je pagina met je website is verbonden, en adverteer deze (op een leuke, creatieve manier).
  • Gebruik hashtags – Hashtags zijn dé manier op gevonden te worden door nieuwe bezoekers.

Marketing via Instagram bouwt ook een band op

Instagram is niet alleen een leuk platform waarmee je je klanten gemakkelijk kunt laten zien dat je bestaat. Je kunt namelijk ook gemakkelijk een “band” opbouwen met je volgers of zelfs met hen chatten. Zo kun je Instagram ook gebruiken om feedback te verzamelen of klanten te helpen. Ideaal.

Alle voordelen op een rijtje

  • Instagram is een groot platform voor jongeren en millenials (166M dagelijks actief), ideaal wanneer dit jouw doelgroep is.
  • Gemakkelijk toegankelijk en groeivriendelijk. Iedereen kan groot worden door de hoge discoverability.
  • Bouw een band op met je volgers, verzamel feedback en chat met hen.
  • Instagram heeft een analysetool, zo kun jij inzien hoe jouw posts het doen.

Wat zijn de nadelen?

  • Mensen zijn  niet op Instagram om producten te kopen.

Conclusie

Instagram is fantastisch als marketingplatform. Je hebt een grote online vindbaarheid, gemakkelijk contact met je klanten en kunt een echte community creëeren. De kans op groei is dus erg groot. Let er wel op dat klanten Instagram niet zullen gebruiken om producten te kopen. Instagram is erg krachtig, maar je moet het wel juist inzetten.

Author Wesley

Wesley is een creatieve specialist op het gebied van SEO en Grafisch Design. Zijn enthousiasme zorgt voor jouw online succes.

More posts by Wesley