Wat is een huisstijl?

Om een goede huisstijl te kunnen ontwikkelen is het belangrijk dat je eerst weet wat een huisstijl eigenlijk is. Vaak weet men al dat een huisstijl een samenhang is van een logo, kleurenpallet, lettertypen en herkenbare elementen die overal in terugkomen. Maar wat is een huisstijl nou echt? Een huisstijl is de vertaling van jouw bedrijf naar een visuele uiting. De huisstijl spreekt zo de ‘taal’ van jouw bedrijf. Heb jij een heel positief energiek bedrijf? Dan wil je waarschijnlijk geen donkere kleuren gebruiken. Is je bedrijf wat zakelijker, dan is de kans groot dat blauw goed bij je past. De keuze van kleur, compositie, logo en dergelijk zijn dus heel belangrijk. Wat past bij jou?

Een huisstijl ontwikkelen

Wil je zelf een huisstijl ontwikkelen? Wees dan heel voorzichtig met je keuzes. Je huisstijl is een van je eerste interacties met de klant. Deze moet dus goed gaan. Maar hoe zorg je hier voor?

Kleur

Kleur is heel belangrijk. Kleuren roepen emoties of ervaringen op. Ze stralen iets uit. Zorg ervoor dat jouw kleuren uitstralen waar jij voor staat. Let op, kleuren zijn niet altijd zwart-of-wit. Zo kan zwart geassocieerd worden met iets negatiefs, maar ook met modern of strak. Hierom is het belangrijk om niet alleen de juiste kleur te kiezen, maar wil je de kleuren ook juist op elkaar afstemmen.

Logo

Een logo kan gebouwd worden uit een drietal aan bouwstenen: Het woordmerk, het beeldmerk en de tagline (ook wel slogan). Een logo hoeft niet alle 3 de bouwstenen te hebben, er zijn verschillende combinaties mogelijk. Zorg ervoor dat jouw logo past bij jouw bedrijf. Vaak betekent dit dat je even moet “spelen” met de bouwstenen. Net zolang tot je jouw perfecte plaatje hebt gevonden. Vergeet niet, je logo is super belangrijk!

Lettertype

Bijna iedereen herkent het lettertype van Apple ‘San Francisco’ wel, en dat is niet heel gek. Apple is heel consistent in het gebruik van dit lettertype en gebruikt het in al haar producten. Het is belangrijk dat je jouw lettertype zo kiest dat het niet alleen bij je bedrijf past, maar ook leesbaar is. Hier gaan veel bedrijven nog wel eens de fout in. Kun je meerdere lettertypes kiezen? Zeker. Vaak hebben titels nét een wat ander lettertype dan de tekst zelf.

Herkenbare elementen

Je wilt dat jouw huisstijl een eenheid is. Dit betekent: Jouw huisstijl komt overal in terug. Zo ook in jouw website of op jouw posters. Een goed voorbeeld is Bol.com. Al hun pakketjes hebben blauwe cirkels op de dozen. Dit is super herkenbaar. Zorg er dus voor dat al jouw pakketjes, knoppen op website en dergelijke herkenbaar en consistent zijn. Let hier dus goed op.

Huisstijl laten ontwikkelen?

Een huisstijl ontwikkelen is niet altijd even makkelijk. Sterker nog, het is eigenlijk heel lastig. Je hebt niet alleen verstand nodig van het design aspect, maar ook van de programma’s om dit design te realiseren. Hierom is het verstandig om een specialist in te schakelen. Een huisstijl designer zorgt ervoor dat jouw bedrijf de huisstijl krijgt die deze nodig heeft. Wil jij je huisstijl laten ontwikkelen? Vennix Online helpt je graag. Neem anders een contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden.

Wesley

Author Wesley

Wesley is een creatieve specialist op het gebied van SEO en Grafisch Design. Zijn enthousiasme zorgt voor jouw online succes.

More posts by Wesley

Leave a Reply