Marketing via social media (Pinterest)
Pinterest, hét inspiratieplatform, combineren met marketing? Het wordt steeds vaker gedaan, waarom is dit en waar moet je op letten? Vandaag ga ik je alles vertellen over marketing en Pinterest.
Key points
- Actieve gebruikers: 322 Miljoen
- Doelgroep: 71% van de gebruikers is vrouwelijk
Wat is Pinterest?
Pinterest is eigenlijk een soort online prikbord. Het wordt onder andere gebruikt om inspiratie op te doen voor een nieuwe inrichting of om je tuin op te fleuren. Nieuwe vaders gebruiken pinterest zelfs om zich voor te bereiden op het vaderschap. Pinterest wordt ook gebruikt om moodboards te maken. Er is dus verschrikkelijk veel mogelijk met Pinterest.
Hét inspiratieplatform
Pinterest is een écht inspiratie platform, mensen “pinnen” foto’s op hun verschillende boards om een sfeer te communiceren, een soort online moodboard. Veel designers en architecten gebruiken Pinterest dan ook om hun creativiteit te boosten voor hun nieuwe projecten. Gebruikers van Pinterest zijn vaak actief naar iets op zoek, maar ze zijn nog wel in de oriënterende fase van hun aankoop. Ze weten dus eigenlijk niet precies wat zij willen. Dit betekend dat jij hier op kunt inspelen met jouw posts. Laat bijvoorbeeld de wereld zien hoe jouw product gebruikt kan worden en wellicht inspireert het!
Pinterest gebruiken voor marketing? Ja.
Ondanks dat Pinterest een relatief klein platform is is het een ideaal platform om op te “adverteren”. In tegenstelling tot andere platform zijn de gebruikers een stuk sneller geneigd producten te kopen dan wanneer zij deze op bijvoorbeeld Facebook of Instagram ziet.
Hoe gebruik je Pinterest als marketing platform?
Eigenlijk is marketing via Pinterest een simpel 3-stappen plan.
- Verspreid nuttige, kwalitatief hoogstaande content.
- Bouw een community
- Zorg dat men gemakkelijk naar jouw website kan
Heb je zelf geen tijd voor marketing via Pinterest?
Tegenwoordig zijn er een hoop specialisten op het gebied van marketing via social media. Zo zijn deze er ook voor Pinterest. Dit zijn óf all-round specialisten óf specialisten op één vlak. Heb jij iemand nodig die alles kan regelen, dan kan je deze inhuren. Wil je graag zelf de touwtjes in handen houden maar weet niet zo goed hoe je via Pinterest moet adverteren? Ook dan zijn er opties voor jou. De keuze is reuze.
We raden het wel aan dat je samen met een expert jouw ervaring, kennis en expertise deelt. Niemand kan dit zo goed als jij, het gaat enkel om het verwoorden hier van. Jouw persoonlijke ’touch’ is belangrijk.
De voordelen en nadelen op een rijtje.
Natuurlijk heeft ieder social media platform zo zijn voor en nadelen, zo ook Pinterest, hier de voor- en nadelen op een rijtje.
Voordelen:
- Content is gemakkelijk te verspreiden
- Men is sneller geneigd producten te kopen die men op Pinterest ziet dan op andere social media.
- Heldere doelgroep (voornamelijk vrouwen en aanstaande vaders)
- Je kan gemakkelijk trends nagaan, én hier op inspelen
Nadelen:
- Pinterest is een relatief klein platform
Conclusie
Pinterest kan een effectieve marketingtool zijn, mits juist ingezet. Zorg voor nuttige, relevante content. Zorg ook dat deze content kwaliteit uitstraalt. Zo vindt het algoritme jou sneller en krijg je dus meer views. Pinterest heeft een extreem duidelijke groep gebruikers, is dit jouw doelgroep? Gebruik Pinterest dan binnen jouw marketingstrategie.