Marketing via Social Media (YouTube)
YouTube is een steeds groter wordend onderdeel van marketing. Volgensmij kan ik met zekerheid zeggen dat iedereen zich wel een keer heeft verloren in de wonderlijke wereld van YouTube. “Nog één video” hoor ik men dan vaak zeggen. Als (startende) ondernemer kun jij hier ideaal op inspelen. Waarom en hoe? Dat ga ik je vandaag vertellen.
Key points
- Actieve gebruikers: 2 miljard
- Doelgroep: Vrijwel iedereen gebruikt YouTube
Wat is YouTube?
YouTube is een platform waar iedereen video’s kan publiceren en/of kijken. Vervolgens kan men deze video’s liken, disliken, opslaan, op de video reageren of op het kanaal abboneren. YouTube heeft 2 miljard actieve gebruikers. Jongeren, ouderen, kinderen, vrijwel iedereen gebruikt YouTube. Dagelijks wordt er wel één miljard uur aan content verslonden.
Youtube gebruiken voor marketing?
Youtube is groot. Maar staat niet bekend als verkoopplatform. Toch is YouTube erg handig als marketingtool. Men gebruikt YouTube natuurlijk niet om een product te kopen, maar waarom zou je YouTube dan willen verwerven in je marketingstrategie?
Potentiële klanten zijn vaak opzoek naar handige tips en tricks of vermaak. Of misschien hebben ze een product in gedachten waar ze meer over willen weten. Dit is dus niet het moment waarop je je salespitch moet gaan houden. Dat betekent niet dat YouTube niet de kans geeft om jouw klanten te overtuigen dat zij jouw product of dienst nodig hebben. YouTube is een super handige marketingtool, mits juist ingezet.
Hoe gebruik je YouTube als marketing platform?
Je wilt niet dat je YouTube je belangrijkste marketingplatform is, maar eerder een ondersteunende dienst. Het is namelijk heel moeilijk om via YouTube jouw producten te verkopen. Zorg er dus voor dat jouw producten niet het focus punt zijn van je video’s, maar onderdeel van een groter geheel. Denk hierbij aan de YouTube video’s van IKEA. De video’s zijn niet persé gefocust op een product, maar worden ondersteund door de producten van IKEA. Zo zijn de video’s interessant, relevant, maar wekken ze ook interesse voor de producten die zij verkopen.
Daarnaast hebben wij nog enkele andere simpele tips die jouw YouTube platform net wat aantrekkelijker maken:
- Houdt je video’s simpel en kort. Zo verlies je de kijker minder snel.
- Zorg voor consistentie op je kanaal. Zorg dat alles bij je huisstijl aansluit.
- Speel in op je publiek. Gebruik de Analytics om te kijken wat werkt en wat niet.
- Upload regelmatig. Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Consistentie is cruciaal.
- Upload kwaliteit. Deze tip staat haaks op de bovenstaande tip, maar kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
Heb je zelf geen tijd voor marketing via YouTube?
Tegenwoordig kun je ook adverteren via YouTube. Er zijn verschillende advertentie opties, een aantal zijn:
- Trueview-advertenties: Deze video-advertenties kun je overslaan voorafgaand aan een video.
- Advertenties die niet overgeslagen kunnen worden: Deze video-advertenties worden ook vooraf weergegeven aan een video, maar kunnen niet worden overgeslagen.
- In-video overlay advertenties: Dit zijn een soort banners die onder in de video worden weergegeven.
- Displayadvertenties: Deze advertenties weergegeven op de pagina van de video. Vaak aan de zijkant
De voordelen en nadelen op een rijtje.
Voordelen:
- YouTube heeft een groot bereik.
- Je kunt gemakkelijk relevant content creëren.
- uitgebreide analysetool om je content nóg beter te maken.
- Naast eigen content kun je ook adverteren.
Nadelen:
- Mensen zijn niet op YouTube om producten te kopen
Conclusie
YouTube is een effectieve marketingtool, mits juist ingezet. Gebruik je YouTube video’s niet als salespitch, maar zorg dat het interessante content is die onbewust inspeelt op de klanten. Om je succesvolle video’s te maken is het belangrijk dat je consistent kwaliteit upload en je video’s simpel en kort houdt. Heb je geen tijd voor het maken van video’s? Dan kun je altijd nog adverteren via YouTube.