Een succesvol logo is belangrijk, maar wat zijn de meest succesvolle logo’s? Vandaag bekijken we 5 van de meest succesvolle logo’s.
McDonalds
Iedereen herkent de grote gele M. De gouden poorten zijn een symbolische weergave van de allereerste gebouwen van McDonald’s, ontworpen door Stanley Clark Metson.
Apple
Apple is al jaren een herkenbaar merk in de wereld van luxe en technologie. Het simplistische logo is ontworpen door grafisch ontwerper Rob Janoff op verzoek van de oprichters van het bedrijf. Het logo mocht volgens Steve Jobs niet te schattig zijn. Hierom is er een stukje uit de appel gebeten. Oorspronkelijk had het logo heel veel kleur. Later werd het logo gemoderniseerd en zo werd het logo wit.
Nike
De ‘simpele’ swoosh van Nike kostte slechts $35,-. Kun je dat geloven? De studente Carolyn Davidson ontwierp het logo in 1971 en besteedde hier ruim 17 uur aan. Later bleek dat $35,- toch wel heel weinig was en kreeg de studente aandelen in het bedrijf. Daarnaast kreeg de studente een gouden ring met het Nike logo.
Het simpele design bestaat uit twee gebogen lijnen met bijbehorende onomatopeeën. Een onomatopee is een woord het geluid dat het beschrijft nabootst. In het geval van Nike gaat het om de “svush”, zoals het logo heet. Daarnaast stelt het logo een van de vleugels voor van de Griekse godin Nike. Tot slot heeft het logo iets weg van een “vinkje” wat in veel landen als iets positiefs gezien wordt.
FedEx
Een van de meest succesvolle en bekende logo’s aller tijden is het FedEx logo. Het bekende logo heeft talloze prijzen gewonnen voor zijn eenvoudige maar ongewone ontwerp. Dit is een perfect voorbeeld van naamsbekendheid via het logo. Let eens goed op het logo. Het is eigenlijk heel simpel, maar heel bewust ontworpen zoals het is. De kleuren staan voor snelle ontwikkeling, prestige en kwaliteit. Daarnaast zie je als je goed kijkt een pijltje tussen de E en de X. Dit is heel bewust gedaan en weergeeft dat het bedrijf zich inzet voor transport. Een simpel logo, maar o-zo doordacht.
Shell
Shell is een groot olie-en gasbedrijf met een uniek logo. Het is vrijwel onmogelijk om het logo niet te zijn wanneer je langs het tankstation rijdt. Een van de unieke elementen aan het logo is dat het vaak zonder merknaam wordt gebruikt. Het logo is ontworpen door de Franse ontwerper Raymond Loewy. Het logo werd oorspronkelijk door hem geschilderd en heeft vervolgens vele versies gezien.
De meest succesvolle logo’s
Zoals je kan zien zijn de meest succesvolle logo’s niet altijd de moeilijkste logo’s. Het gaat om het vertalen van jouw bedrijf naar logo. Maar hoe doe je dit? Dit kan namelijk best lastig zijn. Lees ons blogbericht over het ontwikkelen van huisstijlen om meer te leren over logo’s. Wil je een logo laten ontwikkelen door een specialist? Vennix Online helpt je graag. Neem eens contact met ons op, dan kijken we even naar de mogelijkheden. Volledig vrijblijvend.