Hoe maak ik een Google My Business bedrijfsprofiel?
In het vorige blogbericht heb ik je in geuren en kleuren verteld wat Google My Business is en waarom het zo belangrijk is. Om jou tijd te besparen zal ik de hoofdreden nog een keer herhalen: Meer bezoekers. Wil je toch meer weten over Google My Business en de voordelen ervan? Klik dan hier voor het blogbericht.
Welke aspecten heeft een Google My Business bedrijfsprofiel?
Een Google My Business bedrijfsprofiel, ook bekend als Google Mijn Bedrijf bedrijfsprofiel heeft een hele hoop aspecten. Het is belangrijk dat je weet welke dit zijn en wat deze doen. Natuurlijk zijn er een aantal aspecten die voor zich spreken; Denk hierbij aan de bedrijfsnaam, -logo, -adres, en telefoonnummer. Het GMB bedrijfsprofiel toont echter nog veel meer informatie. Openingstijden, call-to-actions (zoals website en bellen), bezoekersdrukte en reviews. Ik zal je stap voor stap nemen door het opstellen van het bedrijfsprofiel.
Stap 1: Een Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken
Allereerst wil je een GMB account aanmaken, dit doe je hier. Volg hier de verschillende stappen op, om zo jouw account aan te maken.
– Vul je bedrijfsnaam in
– Vul je bedrijfscategorie in
– Voeg je locatie toe
– (optioneel) voeg andere locaties toe
– Voeg je telefoonnummer en website toe
Vanuit dit account kun je later al je statistieken zien, posts schrijven, foto’s toevoegen en op reviews antwoorden. Zorg ervoor dat je alle bovenstaande stappen direct juist invoert en altijd up-to-date houdt.
Stap 2: Verifieer je Google My Business bedrijfsaccount
Het is voor Google natuurlijk belangrijk dat ze weten dat je “echt” bent. Hierom moet je jezelf laten verifiëren. Dit kan op 3 manieren. Via de post, via de telefoon en via de mail.
- Post verificatie. Dit is het meest gebruikte verificatie-proces. Iedereen kan deze methode gebruiken. Wanneer je deze optie kiest krijg je binnen vijf(5) dagen een code binnen via de post. De ontvangen code kun je invullen binnen je GMB account, hierna is je account geverifieerd. Heb je de code niet ontvangen? Het kan zijn dat er iets is fout gegaan. Vraag dan een nieuwe code aan.
- Telefoon verificatie. Sommige bedrijven hebben de optie om hun bedrijf te verifiëren via de telefoon. Is dit het geval? Dan zul je de optie zien aan het begin van het verificatieproces. Maak je gebruik van deze methode? Dan ontvang je een code op je telefoon, deze moet je vervolgens invullen bij je GMB account.
- Email verificatie. In principe is deze methode exact hetzelfde als de telefoon verificatie, wanneer je de optie aangeboden krijgt zie je deze aan het begin van het proces. In tegenstelling tot het telefonisch verifiëren, ontvang je de code hier via mail.
Eigenlijk zijn er nog 2 opties, echter krijg je deze alleen te zien als je je bedrijf al eerder hebt geverifieerd, bijvoorbeeld met Google Search Console(GSC).
Stap 3: Voeg belangrijke info toe aan je GMB profiel
In stap 3 geven we je wat meer vrijheid. Jij bepaalt welke onderdelen jij nodig hebt. Het is belangrijk dat je je even in de rol van de klant verplaatst. Wat vindt de klant belangrijk om te zien als ze jouw bedrijf vinden / tegenkomen. Openingsuren en drukte zijn vaak erg belangrijk. Maar misschien willen ze juist foto’s zien of een beschrijving lezen? Zijn er veelvoorkomende vragen? Misschien is het een idee om een Q&A toe te voegen. Neem alle opties even goed door en vraag je af wat jouw bezoekers verwachten. Kortom, leef je in en leef je uit.
Onze tips
Om jou nog even extra op weg te helpen geven we je 3 extra tips die jij kunt gebruiken om jouw GMB profiel een echt succes te maken.
Verzamel reviews
Zorg ervoor dat je klanten reviews achterlaten, zo kunnen andere bezoekers zien wat eerdere klanten vinden. Klanten zijn vaak gedreven door meningen van anderen. Heb je veel positieve reviews, dan is de kans groot dat nieuwe bezoekers voor jou kiezen.
Voeg je producten / services toe
Wij raden je sterk aan om je potentiële klanten een stukje te helpen. Dit doe door je producten en/of services aan te bieden op je GMB profiel. Zo zien jouw potentiële klanten direct wat jij te bieden hebt.
Post regelmatig
Tot slot moedigen we je aan om regelmatig iets te posten op je GMB profiel. Zo ben je betrokken met de online wereld en laat je zien dat je actief bent. Deze posts kunnen over alles gaan, updates binnen jouw bedrijf, nieuwe producten, toffe ervaringen, etc. Laat zien dat je bestaat!
That’s it, wrap it up.
Nu je je account hebt opgezet, geverifieerd en hebt gepersonaliseerd ben je in principe klaar. Zorg wel dat je je informatie altijd up-to-date houdt. Zo komen je klanten minder snel voor een gesloten deur te staan en weten zij precies wat hen te wachten staat. Succes!