Skip to main content

Wil jij leren om teksten te schrijven die scoren in Google? In deze guide geef ik je 8 praktische tips om zelf goede SEO teksten te schrijven. Door SEO teksten te gebruiken rankt jouw website beter in Google. Hierdoor krijg je meer bezoekers en dus potentiële klanten op jouw website!

Wat is SEO(Zoekmachine optimalisatie)?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Wanneer jij iets opzoekt via Google of een andere zoekmachine, maakt deze gebruik van allerlei algoritmes. Door jouw content hier op de juiste relevante manier toe te passen is jouw pagina gemakkelijker te vinden.

Waarom is een goede SEO tekst belangrijk?

Probeer je eerst eens te verzetten in de schoenen van een potentiële klant. Deze heeft iets nodig, laten we even uitgaan van een ventilator. Wat zou jij doen wanneer jij een nieuwe ventilator nodig hebt? Juist je gaat via Google op zoek naar de ventilator die bij jou wensen past.

Zullen we het nu eens omdraaien. Je wilt de ventilator verkopen. Wat doe jij om er voor te zorgen dat jouw klant jouw ventilatoren vindt? Je zorgt ervoor dat Google jouw website aanraadt. Hoe doe je dit? Door SEO. Een goede SEO tekst zorgt ervoor dat jij makkelijker gevonden wordt in de zoekmachines. Vandaag geef ik je 8 tips om jou te helpen met het schrijven van een goede SEO tekst.

Hoe schrijf je een goede SEO tekst?

We hebben zojuist besproken wat SEO is en waarom een goede SEO tekst belangrijk is. Maar hoe schrijf je nou een goede SEO tekst? Pas deze 7 tips toe op jouw teksten en je zult merken dat jouw teksten beter worden.

1. Tone of voice

Voordat je begint met het schrijven van je tekst, kijk je naar  je doelgroep. Zorg dat je deze kraakhelder in beeld hebt. Leeftijd, geslacht, carrière, etc. Alles is belangrijk. Je doelgroep bepaalt namelijk je tone of voice. Je tone of voice bestaat uit je woordkeuze, de opbouw en lengte van je tekst. Daarnaast bepaalt je doelgroep welk zoekwoord je kiest om je op te focussen. Houd dus goed rekening met je doelgroep. Wanneer een tekst goed is geschreven voor zoekmachines betekent dit niet dat deze aanslaat bij je doelgroep. Het is belangrijk dat hier een balans in zit. Zorg dus dat je tekst effectief én aantrekkelijk is!

2. Beperk jezelf tot één onderwerp

Wanneer je een product of dienst probeert te verkopen ben je hier vaak erg enthousiast over. Dit is logisch en ook superbelangrijk, maar het zorgt er vaak voor dat je graag alles tegelijk wilt vertellen. Ik wil je nu nog even vragen je in te houden. Een goede SEO tekst focust zich namelijk op één aspect van je product of dienst. Potentiële klanten zijn namelijk op zoek naar een specifieke zoekterm. Door jouw pagina toe te spitsen op één onderwerp is de kans groter dan deze potentiële klanten jouw website vinden. Zorg er dus voor dat jouw pagina’s over één dienst, product of onderdeel van een product gaan.

3. Ga dieper in op je onderwerp

We hebben net besproken dat het belangrijk is dat je je focust op één concreet onderwerp. Dat betekent niet dat je je compleet in hoeft te houden over dat onderwerp. Zoals ik al eerder zei, enthousiasme is belangrijk! Gebruik je enthousiasme en kennis om je lezers zoveel mogelijk informatie te geven. Zorg er wel voor dat alles geordend en overzichtelijk blijft! Een inhoudsopgave is hier ideaal voor.

4. De lezer vasthouden

Je SEO tekst is natuurlijk niet alleen om bezoekers op je website te krijgen, maar je wilt ze hier ook houden. Dit doe je door je lezer vast te houden. Zorg ervoor dat je tekst interessant, concreet en georganiseerd is. Het is zelfs zo dat Google bijhoudt hoe lang een bezoeker op je pagina is. Zelfs wanneer de bezoeker besluit weg te gaan na een lange tijd, heb jij hier nog steeds iets positiefs uit gehaald. Google suggereert namelijk eerder een pagina waarbij bezoekers langer blijven hangen. Keep them close!

5. Houd het concreet

Zoals ik zei is het niet alleen belangrijk dat je tekst interessant en georganiseerd is, maar ook concreet. Dit houdt in; Zorg ervoor dat bezoekers niet al te lang hoeven te lezen om een antwoord te vinden. Het is belangrijk om hier de juiste balans in te vinden. Wanneer blijft een bezoeker en wanneer vertrekt deze. Je wilt namelijk het liefst dat je bezoeker zo lang mogelijk blijft.

6. Let op het gebruik van vaktermen

CTR, Javascript plugins, TLC, wat? Voor ons als webbureau heel normale termen. Maar niet iedereen kent deze. Zorg ervoor dat jouw tekst geschreven is zodat iedereen deze kan begrijpen. Wil je graag vaktermen gebruiken? Leg deze dan uit. Zo zorg je ervoor dat iedereen snapt waar jouw tekst over gaat.

7. De schrijftechnieken die jouw tekst nóg beter maken.

Let tijdens het schrijven op de manier waarop je schrijft. Je teksten worden hierdoor niet alleen structureel en grammaticaal beter, maar ook aangenamer om te lezen. Probeer korte zinnen te gebruiken. Let ook op koppelwoorden zoals “hierdoor, daarnaast en ook”. Ik heb in dit kopje alle koppelwoorden voor je dikgedrukt. Zo kun je gemakkelijk zien hoe vaak deze eigenlijk terugkomen. Let tot slot op het gebruik van de lijdende vorm en probeer deze zoveel mogelijk te vermijden. Dit leest namelijk veel fijner.

8. Kijk je tekst na

Kijk je tekst na. Dit is misschien wel de belangrijkste tip die ik je kan geven. Je zult je verbazen wat voor fouten je maakt als je enthousiast aan het wegtypen bent. Ook ikzelf kijk mijn tekst nog altijd na. Soms direct na het schrijven, maar ik raad aan om minstens een paar uur te wachten. Zo kun je met een frisse blik je tekst nog eens doornemen.

Bonustip voor het schrijven van een goede SEO tekst!

Wil je echt scoren? Zorg er dan voor dat je zoekterm en synoniemen vaak benoemt in je tekst, zeker in de eerste alinea. Het is belangrijk dat Google weet wat het onderwerp van jouw teksten zijn. Let hier dus goed op!

Dus? Hoe schrijf je een goede SEO tekst?

We hebben nu besproken wat SEO is, waarom een goede SEO tekst belangrijk is en wat er nodig is om een goede SEO tekst te schrijven. Ik zal alles nog een keer voor jullie samenvatten. Allereerst hebben we besproken waar SEO voor staat. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie, we gebruiken deze techniek om in te spelen op de algoritmes van zoekmachines (met name Google). Zo wordt jouw pagina eerder aangeraden aan potentiële bezoekers.

Vervolgens hebben we besproken wat te doen voordat we beginnen met schrijven. Geef jezelf heldere kaders. Bepaal je je tone of voice, onderwerp en subonderwerpen. Houd je tekst kort en krachtig, maar zorg ervoor dat het geheel je lezer geïnteresseerd houdt. Zorg er ook voor dat je de juiste schrijftechnieken toepast. Tot slot heb ik jullie mijn geheimpjes verteld om de tekst af te maken. Kijk de tekst grondig na! Gebruik je enthousiasme om je lezers te enthousiasmeren. Nu is het oefenen, oefenen, oefenen. Ik wens jullie namens Vennix Online heel veel succes!

 

Author Wesley

Wesley is een creatieve specialist op het gebied van SEO en Grafisch Design. Zijn enthousiasme zorgt voor jouw online succes.

More posts by Wesley