Het kiezen van een goede webdesigner
Je wilt graag een nieuwe website laten maken, of je huidige website laten optimaliseren. Nu sta je voor de keuze, waar laat ik dit doen. Er zijn tegenwoordig immers zoveel mogelijkheden. Vandaag ga ik je helpen bij het maken van deze keuze! In 7 stappen leggen we uit hoe je uit duizenden de juiste webdesigner kunt kiezen. Zo zorg je ervoor dat je met een partij in zee gaat die je optimaal vooruit helpt.
1. Wat verwacht je van de webdesigner?
Voordat je op zoek gaat naar de juiste webdesigner is het verstandig om alles voor jezelf op een rijtje te zetten. Het is namelijk onmogelijk om een keuze te maken zonder dat je zelf weet wat je verwacht. De allerbelangrijkste vraag is; Wat voor digitale oplossing heb ik nodig? Een reguliere website, een webshop of een webapplicatie? De keuze hierbij is erg belangrijk, aangezien elke variant erg varieert in doel, design en functie. Zit je doelgroep met name op mobiel? Dan is een webapplicatie waarschijnlijk de beste oplossing. Wil je online producten verkopen? Kies dan voor een webshop. Bied je diensten aan? Kies dan voor een reguliere website. Kortom, ben je op zoek naar een webdesigner? Zorg dat je weet wat je nodig hebt. Dit maakt het zó veel makkelijker.
2. Maak een shortlist
We hebben onze eisen en wensen op een rijtje gezet. Het zoeken naar de juiste webdesigner kan beginnen. Begin met het maken van een shortlist. Houd deze kort, ongeveer 5 á 10 relevante webbedrijven. Google Search is hier ideaal voor. Zelf probeer ik de zoektermen zo kort mogelijk te houden door middel van steekwoorden. Denk hierbij aan termen zoals: “Webapplicatie laten bouwen Tilburg” of “Webdesign Eindhoven”. Speel hier een beetje mee, maar houdt het kort. Houdt rekening met de locatie van je webdesigner. Persoonlijk contact is super handig en belangrijk. Je wilt niet dat je onnodig veel tijd kwijt bent met reizen. Tijd die je veel beter kunt stoppen in je eigen business.
3. Scout je shortlist
Na het maken van de shortlist richt je je op de 5 á 10 webdesigners die je gekozen hebt. Focus je op hun portfolio, wat hebben ze eigenlijk al gemaakt? Spreekt het je aan of vind je het juist tegenvallen? Kijk ook naar klantreviews. De reviews laten duidelijk zien of de klanten tevreden waren. Maar kijk ook vooral naar de manier van doen en laten. Lees eens een blogberichtje. Kijk waar ze voor staan. Neem contact op en probeer eens uit te zoeken met wie je eigenlijk te maken hebt. Het is erg belangrijk dat je niet alleen een mooie website krijgt. Maar ook een website die echt werkt, daarbij is goed contact belangrijk.
4. Beoordeel het niveau van expertise
Vervolgens is het aan jou de taak om te beoordelen of een webdesigner daadwerkelijk de beloofde expertise kan leveren. Dit klinkt heel vanzelfsprekend, maar er zijn veel bedrijven die claimen te weten wat zij doen, terwijl zij enkel een template een klein beetje aanpassen. Zonder hier al te veel over na te denken. Het is erg belangrijk dat je tijdens het ontwerpen én bouwen van een website rekening houd met het doel van je website. Laat je dus niet verleiden tot enkel een mooie website. Maar zorg dat deze ook resultaat zal boeken! Informeer jezelf dus goed naar de competenties van een webbureau. Hebben ze eigen webontwikkelaars? Hebben deze verstand van responsive designs en usability? Weten ze ook online marketing toe te passen op het webdesign? Dit zijn belangrijke vragen die je kunt stellen wanneer je een webbureau benadert.
5. Luistert en denkt de webdesigner met je mee?
Ook deze stap klinkt vrij vanzelfsprekend. Maar er zijn stiekem toch veel webdesigners die “doen alsof” ze meeluisteren, maar vervolgens toch een standaard-procedure doorlopen. Probeer specifiek te zijn in wat je verwacht, en stel soms vragen waarvan je eigenlijk het antwoord al weet. Zo kun je peilen of ze écht meedenken. Het is ook niet onverstandig om te vragen of zij zelf nog even kunnen samenvatten wat jij verwacht. Zo ben je zeker dat er geen miscommunicatie ontstaat. Een goede webdesigner denkt met je mee en is eerlijk over de kansen en risico’s die elke benadering met zich mee brengt. Ze delen hun eigen expertise, zodat jouw bedrijf er zo goed mogelijk uit komt. Jouw bedrijf staat voorop.
6. Bij welke partij krijg je de beste nazorg?
Een website is eigenlijk nooit af. Toch zijn er veel webdesigners die het hier oneens mee zullen zijn. Wanneer zij de website opleveren bieden zij dan ook weinig tot geen nazorg. Terwijl deze toch heel belangrijk is. Continue onderhoudsbeurten, nieuwe content, mail-service. Het is allemaal van belang. Een goede webbouwer verleent daarom complete nazorg en blijft met je website aan de slag. Zo bouw je vertrouwen bij elkaar op en kun je op elkaar bouwen. Zoals ik al zei. Een website is nooit af, maar door met de juiste webdesigner in zee te gaan ben je ervan verzekerd dat jouw website up-to-date blijft.
7. Is er een persoonlijk kennismakingsgesprek mogelijk?
Een goede webdesigner geeft haar (potentiële) klanten de ruimte om vrijblijvend kennis te maken. Zoals eerder vermeld is de band met je webdesigner erg belangrijk. Stel jezelf (en de webdesigners) tijdens deze kennismaking een aantal vragen. Komen ze professioneel over? Luisteren ze goed naar wat je zegt? Wat is hun houding? De webdesigner is er om jou te helpen, niets anders. Zorg er dus voor dat je met iemand in zee duikt die eerlijk en professioneel is. Kortom, laat de webdesigner hun verhaaltje doen, stel je eigen grenzen en maak de juiste keuze.
De juiste keuze.
Hoe weet je nu of je de juiste keuze hebt gemaakt? Eerlijk gezegd, dat weet je pas als je met de webdesigner samenwerkt. Hierom hebben wij dit stappenplan gemaakt. We lichten jou in, zodat jij minder snel de basis fouten maakt. Nu is het aan jou om de gouden match te vinden. Succes!