Skip to main content

Online marketing: 3 tips die je écht niet mag missen in 2020

Online marketing wordt groter en groter. Hierdoor is het belangrijk dat je gebruikt maakt van de mogelijkheden die online marketing biedt. Het is namelijk niet alleen super toegankelijk, maar ook enorm effectief. Hier zijn drie  tips om jou te helpen succes te behalen in de online wereld. 

Tip 1: Conversational Marketing inzetten

Door de technologie die men tegenwoordig ter beschikking heeft wordt de klant steeds ongeduldiger. Wanneer de klant een vraag heeft verwacht hij/zij gelijk antwoord. Hier komt conversational marketing bij kijken. Er zijn eigenlijk 2 varianten van Conversational Marketing: Chatbots en Personal Conversations.

1. Chatbots

Chatbots zijn robots ingericht om in te spelen op de vragen van de klant. Maar wat zijn de voordelen van chatbots t.o.v. een mens?

  • 24/7 service
  • Direct antwoord op simpele vragen
  • Raken niet geïrriteerd en worden niet ongeduldig
  • Kunnen inspelen op jouw account en eerdere vragen / koopgedrag

Chatbots kunnen helaas (nog) niet inspelen op de gevoelens / wensen van mensen. Zij hebben namelijk geen empathie, zij “lezen” enkel wat de klant stuurt en niet wat hij/zij daarmee bedoeld. 

2. Personal Chats

Hierom kiezen bedrijven er soms voor om hun chats door werknemers te laten beantwoorden. Dit verzekerd niet alleen een gevoel van empathie, maar zorgt er ook voor dat het gesprek een stuk persoonlijker wordt. Echter kosten werknemers een stuk meer dan chatbots….

Conclusie

Om een keuze te maken tussen chatbots en menselijk contact moet je jezelf afvragen wat je van je chatfunctie verwacht. Wil je simpele vragen beantwoorden? Kies dan een chatbot. Vind je persoonlijk contact belangrijker? Dan kun je beter kiezen voor een chatfunctie met medewerkers. 

Tip 2: Personalisatie – Persoonlijke inhoud, Producten, Mails, etc.

Wil je opvallen met je content, dienst of product? Personaliseer dan je marketing(strategie)! Wél 63% van de klanten geeft aan het vervelend te vinden wanneer zij benaderd worden door standaard marketingstrategieën zoals producten en mailtjes. 

Personalisatie zorgt voor meer omzet!

Een standaard marketingstrategie is dus een no-go. Het blijkt zelfs dat 80% aangeeft sneller met een bedrijf in zee te gaan wanneer zij een persoonlijke ervaring, dan wanneer zij dit niet doen. 

Wat wordt bedoeld met Personalized Content? Een simpel maar effectief voorbeeld is Starbucks. Een klein dingetje zoals jouw naam op je bekertje koffie. Ondanks dat deze vaak fout wordt geschreven, zorgt deze voor binding en een unieke “ervaring”. Personalized content werkt, hoe simpel het ook lijkt.

Tip 3: Adverteren via Social Media

Social Media wordt overal, maar vooral door iedereen gebruikt. Dé ideale manier om mensen te bereiken! Echter moet je wel goed nadenken waar en hoe je je doelgroep wilt bereiken. Zo blijkt het dat 41% van de Amerikaanse Facebook-gebruikers 65+ is. Bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit mensen onder de 30? Probeer dan eens te adverteren via Instagram!

Het is niet alleen belangrijk om je af te vragen waar je wilt adverteren. Het hoe is hierin minimaal even belangrijk. Ook dit is grotendeels afhankelijk van je doelgroep. Je zou zelf eerst onderzoek kunnen doen om je zo te verdiepen in wat jouw doelgroep leuk en belangrijk vind. Instagram heeft zelfs al een tool die het voor jou makkelijk maakt om zo’n advertentie te maken. Nu is er enkel nog de vraag hoe jij deze wilt invullen.  

Hoe pak jij het aan?

Het is belangrijk dat je consistent bent in jouw online marketing. Zorg ervoor dat jij een eigen kenmerk hebt in ál jouw content. Of het nou gaat om Instagram posts, online videos of een koffiemok. Zelfs jouw chatbot moet uniek zijn. Vennix Online helpt je hier graag bij. Wil je meer lezen over een eigen kenmerk? Neem dan contact met ons op!

 

Author Wesley

Wesley is een creatieve specialist op het gebied van SEO en Grafisch Design. Zijn enthousiasme zorgt voor jouw online succes.

More posts by Wesley