Skip to main content

Binnen SEO hebben we het vaak over zoekresultaten en conversie. Hoewel de eerste term vaak heel duidelijk is, roept de tweede vaak heel veel vragen op. Wat is conversie? En waarom is het zo belangrijk? Vandaag vertel ik je wat conversie is en waarom jij het wilt moet toepassen.

Wat is conversie?

Een conversie is een actie waarvan je wilt dat jouw bezoekers deze uitvoeren. Denk hierbij aan het invullen van het contactformulier of het plaatsen van een bestelling in jouw webshop. De term wordt vaak uitgedrukt in een percentage. Dit percentage wordt het conversiepercentage of conversieratio genoemd. Het conversiepercentage wordt vaak bepaald op basis van hoe vaak de actie wordt voltooid per 100 bezoekers. Stel jouw website heeft 100 bezoekers en er zijn 5 bezoekers die zich inschrijven voor de nieuwsbrief dan is jouw conversieratio 5%.

Macro vs. micro, wat zijn de verschillen?

Er zijn in principe 2 verschillende soorten conversies. Een harde- / macro-conversie en een zachte- / micro-conversie.

Macro-conversie

Een macro-conversie, ofwel harde conversie, kun je zien als de primaire omzetting en draagt vaak direct bij aan een verhoging van de omzet. Denk hierbij aan een concrete bestelling of het aanvragen van een offerte.

Micro-conversie

Een micro-conversie, ofwel zachte conversie, levert niet direct omzet op, maar draagt hier vaak wel aan bij. Denk bij een micro-conversie aan een inschrijving voor de nieuwsbrief of het aanmaken van een account.

Conversieratio

Het conversieratio of het conversiepercentage is in principe de verhouding tussen het aantal sessies (bezoeken) op je website en het aantal behaalde doelen, ofwel:

aantal behaalde doelen / aantal sessies x 100%

Voorbeeld:
Een website heeft de afgelopen week 278 bezoekers gehad. Van deze 278 hebben er 28 zich ingeschreven voor de nieuwsbrief (zachte- / micro-omzetting). Het conversieratio is dus 28 / 278 x 100% = 10,07%. Dit betekent dat 10,07% van jouw bezoekers zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Maar waarom dan?

Meer klanten betekent meer omzet. Zo simpel is het, toch? Maar hoe maak je van jouw bezoekers nou klanten? Door jouw website te optimaliseren voor conversie, vergroot je de kans dat jouw bezoekers actie ondernemen. Je zorgt ervoor dat zij een zo aangenaam mogelijke tijd hebben, terwijl jij ze zo begeleid dat zij doen wat jij van hen verlangt. Een simpel voorbeeld; “Het rad”. Tegenwoordig zie je dit steeds vaker, een rad waar klanten korting kunnen winnen. In ruil voor deze korting laten zij hun e-mail adres achter.

Hoger in Google

Wanneer klanten acties uitvoeren op jouw website, en dus meer tijd doorbrengen op jouw website, vind Google dit fijn. En wanneer Google iets fijn vind, plaatsen zij dat hoger in Google, zo wordt je sneller gevonden en krijg je weer meer bezoekers. Het is in principe een cirkel: Bezoekers blijven langer, voeren meer acties uit -> hoger in Google -> Meer bezoekers -> Meer bezoekers blijven langer, enzovoorts.

Conversie meten

Conversies geven een inzicht in hoe goed jouw website presteert. Hierom is het belangrijk dat je deze meet. Er zijn veel verschillende tools, maar Google Analytics is toch wel onze favoriet. Het leuke aan Google Analytics? De tool is gratis!

Google analytics geeft heel veel informatie. Zo kun je er achter komen waar jouw bezoekers vandaan komen. Komen je bezoekers vanuit de organische resultaten van Google, social media, Google Ads? Of komen ze misschien vanaf een andere website? Google Analytics geeft jou alle inzicht die je nodig hebt. Sterker nog, aan de hand van Google Analytics krijg je een inzicht in wat jouw conversies allemaal kosten. Erg belangrijk!

Kortom, door jouw conversie te meten krijg je niet alleen een beter inzicht in je website. Je bespaart ook nog eens op je hard verdiende centen!

Conversie optimalisatie

Om je website zo optimaal mogelijk in te zetten wil je natuurlijk zo’n hoog mogelijk conversieratio. Om dit te bereiken zet je vaak conversie-optimalisatie in. Dit kan op allerlei manieren. Lees meer over conversie-optimalisatie in een eerder blogbericht. Ook hebben wij 5 tips zodat jij snel jouw conversie kunt verbeteren!

Meer bezoekers én een hoger conversieratio

Als SEO specialist zorgen wij graag voor meer bezoekers, maar wat heb je aan deze bezoekers als zij niets doen? Vennix online zorgt ervoor dat jouw website niet alleen hoger komt in Google, maar ook perfect is ingericht om jouw bezoekers te overtuigen dat zij moeten kiezen voor jou. Twijfel je nog? Neem contact met ons op, dan houden we snel een praatje en helpen we je op weg.

Author Wesley

Wesley is een creatieve specialist op het gebied van SEO en Grafisch Design. Zijn enthousiasme zorgt voor jouw online succes.

More posts by Wesley