Skip to main content

Een website is vaak ontworpen om 2 redenen. Je wilt nieuwe klanten bereiken of je wilt jouw bezoekers een bruikbaar platform bieden. Om nieuwe bezoekers te bereiken gebruiken velen tegenwoordig een landingspagina. Een landingspagina is (vaak) een informatieve pagina over één specifiek onderwerp. Dit is een onderwerp waar jij graag bezoekers op wilt trekken. Denk aan jouw specialiteiten binnen het vakgebied waar jij liever (potentiële) klanten uit haalt. Stel je verkoopt allerlei huisdieren maar je passie ligt bij hamsters. Dan wil je je misschien meer klanten die zoeken naar hamsters. Kortom, een landingspagina wordt gebruikt om bezoekers binnen te halen en te sturen.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina (ook wel landing page genoemd) is een pagina op je website. De pagina is specifiek ingericht voor bezoekers die binnenkomen (landen) op deze pagina. De pagina is met name ingericht om beter gevonden te worden in de zoekresultaten van Google. Ook worden landingspaginas vaak bezocht vanuit campagnes en links. Het zijn dus informatieve pagina’s bedoeld om (potentiële) klanten informatie te geven over een specifiek onderwerp. 

Eigenlijk zijn alle pagina’s op je website bruikbaar als landingspagina. Maar wanneer we spreken over een landingspagina, gaat het over een pagina met één specifiek doel: bezoekers binnenhalen. Zo biedt jouw landingspagina bijvoorbeeld direct antwoord op de vraag van de zoeker.

De voordelen van een goede landing page

  • Je bezoeker blijft langer hangen.
  • Gebruik je Adwords? Een goede landing page bespaart je kosten.
  • Je kunt jouw bezoeker stap voor stap overtuigen.
  • Meer relevante bezoekers
  • Hogere conversie

Je bezoeker blijft langer hangen

Wanneer een landingspagina is gebouwd om specifieke vragen te beantwoorden hoeft de bezoeker niet na te denken of te zoeken. Dit zorgt er voor dat minder bezoekers afhaken. Zo heb je dus meer bezoekers die de landings page daadwerkelijk lezen. 

Overtuig je bezoekers, stap voor stap

Doordat je antwoord geeft op relevante vraagstukken zijn je bezoekers al geïnteresseerd. Dit geeft jou de kans om je bezoeker stap voor stap te overtuigen. Maak je gebruik van Adwords? Zet je advertentie in om je bezoeker te lokken met een voordeel. Gebruik je geen Adwords? Stel dan een goede SEO-titel en Meta-tag in. Dit is de tekst die Google weergeeft wanneer zij jouw website aanraden. Op je landingspagina kun je nog meer voordelen noemen en deze bevestigingen met ‘social proof’. Denk aan reviews, quotes, referenties. Zorg ervoor dat deze reviews, quotes en referenties onderbouwd worden met “bewijs” zoals foto’s, namen, etc. 

Meer relevante bezoekers

Doordat jij je bezoekers kan begeleiden en jij ervoor kiest welke vraagstukken je wilt beantwoorden. Kies je ook direct voor het type bezoekers wat jij wilt binnenlokken. Hierdoor krijg je direct relevante bezoekers en is de kans op een nieuwe klant groter. Een goede landingspagina zorgt dus niet alleen voor meer bezoekers, maar ook voor meer klanten.

Hogere conversie

Kortom, een goede landingspagina heeft dus een hoop voordelen. Zo zorgt een goede landingspagina er dus voor dat je bezoekers langer blijven hangen. Dit geeft je meer tijd en ruimte om hen te overtuigen. Dit doe je stap voor stap. Daarnaast zorgt jouw goede landingspagina ervoor dat dit bezoekers zijn die relevant zijn. Al deze elementen samen zorgen ervoor dat de conversie omhoog gaat. 

BONUSTIP 

Gebruik je adwords? Een goede landingspagina bespaart je kosten
Naast de blijvende bezoekers zorgt een goede landingspagina voor meer voordelen. Eén voordeel is dat Adwords kijkt naar de relevantie van je landings page en je Adwords advertentie. Liggen deze dicht bij elkaar? Dan wordt deze beter beoordeeld. Dit zorgt ervoor dat je minder hoeft te betalen voor een ‘klik’. Kortom, een goede landingspagina bespaart je direct advertentiekosten. Dat is fijn voor de portemonnee!

Conclusie.

Een landingspagina is er op gericht om de bezoeker direct de informatie te bieden waar hij of zij naar op zoek is. Geef dus antwoord op concrete vragen. Houdt hierbij in je achterhoofd wie je wilt bereiken. Succes! En land die pagina!

 

Author Bas Vennix

Bas is eigenaar van Vennix Online en specialist in SEO, Webdevelopment en Conversie Optimalisatie. Door websites te bouwen die presteren helpt hij ondernemers online succes te behalen.

More posts by Bas Vennix