Jouw website laten optimaliseren voor conversie?
Heb je een website? Maar doen jouw bezoekers niet wat jij van hen verwacht? Dan kan het goed zijn dat jouw website, content of lay-out het probleem is! Bezoekers hebben sturing nodig. Hierbij komt conversie optimalisatie kijken. Wat is conversie optimalisatie? Dat ga ik je nu haarfijn uitleggen!
Conversie optimaliseren
Conversie optimalisatie focust zich op het zodanig inrichten van jouw website, zodat jouw bezoekers sneller doen wat jij van hen verlangt. Zo, dat is er uit. Een hele mond vol. Maar wat betekent dit eigenlijk?
Conversie
Om conversie optimalisatie uit te leggen bespreken we eerst Conversie. Conversie betekend letterlijk omzetting. Het zijn de acties waarvan je wilt dat de bezoekers deze uitvoeren. Binnen de online marketing staat conversie vaak voor het behalen van een vastgesteld doel. Een voorbeeld van een doel: “Ik wil dat 5% van mijn bezoekers langer dan 2 minuten op de hoofdpagina blijft.” Behaalt men dit doel? Dan spreekt men van conversie.
Om deze doelen te behalen zal je je website hierop moeten inrichten. Er zijn in principe twee soorten conversies. Zachte en harde. Een zachte conversie zorgt niet direct voor een hogere omzet; denk hierbij aan het inschrijven van een nieuwsbrief. In tegenstelling tot deze zachte conversie zorgt de harde conversie direct voor omzet. Het gaat hier dus om het kopen van een product of dienst. Om jouw conversie te optimaliseren zul je dus eerst doelen moeten stellen.
Enkele conversie-doelen
- Inschrijven op een nieuwsbrief;
- een bepaalde tijd op de website blijven;
- een bepaald aantal pagina’s op de website bekijken;
- een product of dienst kopen;
- contact opnemen;
- van bezoekers klanten maken;
Waarom conversie optimalisatie?
Meer klanten betekend meer omzet. Maar hoe maak je van jouw bezoekers nou klanten? Dit doe je door jouw website te optimaliseren voor conversie. Je zorgt ervoor dat zij een zo aangenaam mogelijke tijd hebben, terwijl jij ze zo begeleid dat zij doen wat jij van hen verlangt. Een simpel voorbeeld; “Het rad”. Tegenwoordig zie je dit steeds vaker, een rad waar zij korting winnen. In ruil voor deze korting laten zij hun e-mail adres achter.
Optimaliseer je website & krijg meer klanten
Analyse
Om jouw website te optimaliseren voor conversie, zul je eerst moeten snappen hoe jouw bezoekers omgaan met de huidige situatie. Hiervoor zul je deze moeten analyseren. Door het gedrag van de bezoekers te analyseren leer je waar zij afhaken en onderzoek je wat hen langer op een website houdt. Ook wordt er gekeken wanneer zij zich wel of niet aanmelden voor een dienst. Bezoekersgedrag wordt op meerdere manieren geanalyseerd.
AB-testen
AB-testen richt zich op 2 varianten van een ontwerp. De bezoekers krijgen verschillende varianten van een ontwerp voorgelegd en zo wordt er gekeken welke variant beter werkt.
Data analyse
Door data te analyseren ken men zien waar en/of wanneer bezoekers afhaken. Vervolgens gaat men verder analyseren, waarom haakt de bezoeker hier af. Hiervoor is vaak een nader onderzoek nodig.
Enquête
Soms is de meest voor de hand liggende oplossing de beste, vraag jouw bezoekers eens wat zij van de website vinden, waar lopen zij tegenaan. Of wat vinden zij juist fijn, want ook dat is belangrijk.
Conversie optimalisatie in de praktijk
In een ideale wereld zou men maar één keer hoeven analyseren, helaas is dit niet het geval. Gelukkig is de gevonden informatie altijd bruikbaar. Allereerst gebruiken we de informatie om te kijken of er iets mist. Is er iets wat bezoekers totaal niet doen? Daarnaast wordt er gekeken of er dingen beter kunnen. Wat doen bezoekers al wel, maar nog niet op een hoog genoeg niveau. Hier wordt het conversie-doel nog niet behaald. Ook wordt er gekeken of er dingen zijn die bezoekers juist al wel heel fijn doen, zodat dit ergens anders geïmplementeerd kan worden.
User Experience
Een deel van het optimaliseren van een website is de User Experience. Wat is User Experience (UX) en waarom is het zo belangrijk? UX betekend; de ervaring van de gebruiker. Hoe doorloopt de klant een website, waar loopt zij tegenaan en wat is juist prettig? Wanneer een website goed is ontworpen, doorloopt de klant deze zonder al te veel op te merken van dit design. Een goede User Experience zorgt direct voor een goede ervaring, maar hoeft niet op te vallen. UX-design kan zelfs jouw klanten begeleiden. Zo zorgt UX-design ervoor dat jij jouw conversie-doel behaald.
Neem vrijblijvend contact op
Wil je door Vennix Online jouw website laten optimaliseren? Dan kan je via het contactformulier contact met ons opnemen. Wij reageren zo snel en helder mogelijk op je vragen. Samen sparren wij over waar online de meeste kansen liggen en hoe we dit het beste kunnen benutten met jou nieuwe website. Weet je toch niet helemaal zeker waar je jouw nieuwe website wilt laten maken? Geen zorgen, wij geven je graag passend advies. Dit is altijd 100% vrijblijvend!
Heb je nog vragen?
Heb je toch nog vragen of kom je er met je website niet uit? Neem dan gerust contact op. Wij doen wat we kunnen om jou verder te helpen. Wanneer je jouw website wil laten maken in Brabant dan kunnen wij langskomen voor een persoonlijk gesprek.