Marketing via social media (LinkedIn)

LinkedIn wordt gebruikt voor social networking, maar we zien steeds vaker dat marketing zijn weg heeft gevonden naar het social media platform. Is het verstandig om LinkedIn te gebruiken in jouw marketingstrategie? Waar moet je op letten? Vandaag vertel ik je alles over LinkedIn en marketing.

Key points

  • Actieve gebruikers:      675 Miljoen
  • Doelgroep:                       Voornamelijk zakenlui, professionals en startende ondernemers

Wat is LinkedIn?

LinkedIn is een social media platform gericht op zakenlui, professionals en startende ondernemers. Men deelt zijn/haar portfolio, bouwt een netwerk op en laat zien wie hij/zij is. Het gaat hier om meer dan enkel een baan zoeken. Men gebruikt LinkedIn namelijk ook om nieuwe connecties op te bouwen om samen problemen aan te gaan. Met 675 Miljoen actieve gebruikers heeft het platform veel minder gebruikers dan je gemiddelde social media platform. Echter is LinkedIn juist een heel gaaf platform doordat je een heel specifiek soort gebruikers hebt. De doelgroep is helder.

LinkedIn gebruiken voor marketing? Ja en nee.

Het klinkt heel ideaal; LinkedIn marketing. Maar met enkel een LinkedIn-groep of bedrijfsprofiel kom je er niet. Integendeel, het kan zelfs tegenwerken. maar wat kun je dan wel doen wanneer je je content wilt verspreiden via LinkedIn?

Hoe gebruik je LinkedIn als marketing platform?

Net als bij veel andere social media platformen draait het bij LinkedIn juist NIET om het profiel, maar eerder om de interactie rondom dit profiel. Natuurlijk kun je content creëren voor op jouw bedrijfsprofiel, maar het is voor potentiële klanten veel interessanter om te zien hoe mensen omgaan met jouw content, producten of diensten. Gebruik je medewerkers als ambassadeurs van jouw bedrijf. Laat hen content posten of reageren op content en zorg dat er interactie is. Zo is er een echte “belevenis”.

Daarnaast is de kans dat jij gevonden wordt door nieuwe bezoekers groter wanneer er veel interactie is.

Wanneer wil je LinkedIn gebruiken als marketingplatform?

Met 4,6 miljoen Nederlandse leden is LinkedIn een erg aantrekkelijk platform. Daarnaast weet je dat de LinkedIn gebruikers vaak zakenlui of beginnende ondernemers zijn. Hier kun je dus ideaal je content kwijt wanneer dit jouw doelgroep is.

Heb je zelf geen tijd voor marketing via LinkedIn?

Tegenwoordig zijn er een hoop specialisten op het gebied van marketing via social media. Zo zijn deze er ook voor LinkedIn. Dit zijn all-round specialisten of specialisten op één vlak. Heb jij iemand nodig die alles kan regelen, dan kan je deze inhuren. Wil je graag zelf de touwtjes in handen houden maar weet niet zo goed hoe je dit via LinkedIn moet doen? Ook dan zijn er opties voor jou. De keuze is reuze.

We raden het wel aan dat je samen met een expert jouw ervaring, kennis en expertise deelt. Niemand kan dit zo goed als jij, het gaat enkel om het verwoorden hier van. Jouw persoonlijke ‘touch’ is belangrijk.

 

De voordelen en nadelen op een rijtje.

Sommige van deze voor- en nadelen zijn gefocust op enkel het adverteren. Dit staat er dan dikgedrukt achter.

Voordelen:

  • gericht adverteren op basis van uitgebreide criteria, jij hebt de controle
  • groot potentieel bereik, past bij een zakelijke doelgroep.
  • inzicht in het resultaat (views en clicks), zo zie je wat werkt en wat niet werkt. – adverteren
  • op lange termijn geschikt voor naamsbekendheid.
  • controle over het budget. – adverteren

Nadelen:

  • Als de doelgroep selectie te specifiek wordt, zegt LinkedIn dat het niet kan (want: te kleine groep) – adverteren
  • De advertenties zijn erg klein, met beperkte ruimte voor afbeelding en tekst – adverteren
  • Een onweerstaanbaar aanbod en perfecte landingspagina zijn essentieel voor commercieel succes
  • Eye-tracking onderzoek laat zien dat deze advertenties nauwelijks door mensen worden gezien – adverteren
  • Overall gelooft 17% van de Nederlanders in advertenties (vergelijk dat eens met een aanbeveling) – adverteren

Conclusie

LinkedIn kan een effectieve marketingtool zijn, mits juist ingezet. Gebruik je bedrijfsprofiel niet als platform, maar zorg dat het interessante content heeft maar mensen op ingaan, zorg voor interactie. Zo vindt het algoritme jou sneller en krijg je dus meer views. LinkedIn heeft een duidelijke groep gebruikers, is dit jouw doelgroep? Dan kun je LinkedIn gebruiken binnen jouw marketingstrategie. Adverteren via LinkedIn lijkt minder interessant, focus je dus op de interactie rondom je bedrijfsprofiel.

Wesley

Author Wesley

Wesley is een creatieve specialist op het gebied van SEO en Grafisch Design. Zijn enthousiasme zorgt voor jouw online succes.

More posts by Wesley

Leave a Reply