Skip to main content

Marketing via Social Media (Tiktok)

Waarom je Tiktok, dé internetsensatie van het afgelopen jaar, wilt combineren met marketing. Hoe je dit kunt doen. Waar je op moet letten, en wat de voor- en nadelen zijn. Vandaag vertel ik je alles over Tiktok als marketingtool.

Key points

  • Actieve gebruikers:      1,2 miljard
  • Doelgroep:                       Voornamelijk kinderen en jongeren

Wat is Tiktok?

TikTok, voorheen musical.ly, is een sociale media-app waarmee korte muziekvideo’s gemaakt kunnen worden. Deze kun je vervolgens delen op jouw account. De filmpjes kunnen een lengte hebben van 3 tot 15 maximaal seconden. Ook kunnen er video’s in loops van maximaal 60 seconden worden gemaakt. Vervolgens kan men de video liken of op de video commenten. Het is in principe een heel simpel platform, maar het werkt. Het platform heeft namelijk, naar schatting, 1,2 Miljard actieve gebruikers.

Tiktok en marketing, waarom wil je het combineren?

Tiktok heeft een groot platform wat vooral gebruikt wordt door jongeren. Hierdoor kun je Tiktok goed gebruiken wanneer je jouw producten of diensten aan jongeren wilt aanbieden. Tiktok is gemakkelijk te onderhouden doordat de video’s niet van super hoge kwaliteit hoeven te zijn. Hierdoor kun je ook snel proberen wat wel of juist niet werkt. Zo is het analyseren van je content erg makkelijk en kun je effectief aanpassingen doorvoeren.

Hoe gebruik je Tiktok als marketing platform?

Tiktok is een creatief platform. Dit betekent dat ook jij wat creatiever moet omgaan met je content. Zorg ervoor dat je content niet volledig draait om jouw product of dienst, maar zorg wel dat het duidelijk is dat het onderdeel is van het geheel. Het moet interesse wekken, geen salespitch worden. Verder hebben we nog een aantal simpele tips

  • Zorg voor kwantiteit – In tegenstelling tot Instagram, hoeft Tiktok-content niet van de hoogste kwaliteit te zijn. Zorg wel dat je content werkt.
  • Wees consistent – Zorg ervoor dat je regelmatig iets plaatst op het Tiktok-account, het liefst dagelijks.
  • Link naar je pagina – Je kan een heel populair Tiktok account hebben, maar dat betekent niet dat men weet dat je een dienst of product verkoopt. Zorg dus dat je pagina met je website is verbonden, en adverteer deze (op een leuke, creatieve manier).
  • Gebruik hashtags – Hashtags zijn dé manier om gevonden te worden door nieuwe bezoekers.

Tot slot zou je eventueel ook kunnen adverteren op Tiktok. Net zoals de meeste andere social media platformen verkoopt Tiktok advertentie-slots.

Wat zijn de voordelen en de nadelen van Tiktok als marketinginstrument?

Tiktok is een mooi platform wanneer je jongeren wilt bereiken. Natuurlijk komt dit met zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. We nemen even een kijkje wat deze voor- en nadelen zijn;

Alle voordelen op een rijtje

  • Tiktok is een groot platform voor jongeren en millenials, ideaal wanneer dit jouw doelgroep is.
  • Gemakkelijk toegankelijk en groeivriendelijk. Iedereen kan groot worden door de hoge discoverability.
  • Content is gemakkelijk te produceren, doordat deze niet van hoge kwaliteit hoeft te zijn kun je gemakkelijk nieuwe dingen proberen.

Wat zijn de nadelen?

  • Mensen zijn  niet op Tiktok om producten te kopen.
  • Geen analysetool, je krijgt dus geen échte feedback op je content.

Conclusie

Tiktok is fantastisch als marketingplatform. Je hebt een grote online vindbaarheid, kunt gemakkelijk content creëeren en hebt een platform vol met jongeren. Let er wel op dat klanten Tiktok niet zullen gebruiken om producten te kopen. Tiktok is erg krachtig, maar je moet het wel juist inzetten.

Author Wesley

Wesley is een creatieve specialist op het gebied van SEO en Grafisch Design. Zijn enthousiasme zorgt voor jouw online succes.

More posts by Wesley