5 tips voor een betere conversie
Kleine aanpassingen op een website kunnen een groot verschil maken in conversie. Om jou een eindje op weg te helpen deel ik vandaag 5 tips voor een betere conversie. Let’s go!
1. Toon je primaire CTA minimaal twee keer op een pagina
Deze tip is super simpel te implementeren. Door je primaire Call To Action (CTA) meerdere keren te tonen op een pagina, is de kans groter dat mensen overtuigd worden. Daarnaast zal de gebruiker veel sneller tot actie komen. Dit betekent natuurlijk niet dat je hele website vol moet staan met CTA’s, eenmaal bovenaan en eenmaal onderaan doet wonderen. Een heel goed voorbeeld is Bol.com. Wanneer je een item wilt bestellen krijg je twee keer de “Verder naar bestellen” knop te zien.
bron: bol.com
2. Zorg dat je call-to-actions opvallen.
Zoals we in tip 1 hebben aangegeven is het belangrijk dat je de primaire CTA minimaal twee maal op een pagina verschijnt. Maar wanneer deze niet opvalt krijg je geen betere conversie. Wil je online succes? Zorg dat je de CTA’s laat opvallen zonder dat het vervelend is. Dit wordt meestal gedaan met een accent- of een contrastkleur. Effectieve call to actions zijn superbelangrijk.
3. Betere conversie door social proofing.
Tegenwoordig is een verkooppraatje veel minder belangrijk dan reviews. Zorg ervoor dat je bewijs hebt voor jouw kwaliteiten. Social proofing is hier een super sterk middel. Wij zelf gebruiken ook social proofing, kijk maar eens linksonder op je beeldscherm. Vraag hierom ook altijd jouw klanten om een review. Zo dek je jezelf in voor in de toekomst.
4. Plaats de belangrijkste content bovenaan.
De meeste bezoekers zullen niet eens scrollen. Hierom is het belangrijk dat jij deze overtuigt voordat zij überhaupt gescrold hebben. Plaats hierom je belangrijkste content boven de zogeheten ‘vouw’. Wanneer dit niet het geval is, zullen veel gebruikers afhaken omdat ze essentiële informatie niet direct kunnen vinden. Je website moet er goed uitzien, maar deze moet bovenal bruikbaar zijn wil je een betere conversie.
5. Houd rekening met je bezoekers.
Dit is de meest voor de hand liggende, maar toch vaak vergeten tip. Zorg ervoor dat je jouw website bouwt afhankelijk van jouw type bezoekers. Zorg ervoor dat je je doelgroep helder in beeld hebt en de website zo bouwt dat het inspeelt op hun wensen, eisen en zelfs onbewuste verlangens. Wanneer de bezoekers “blij” worden van jouw website is de kans vele malen groter dat zij blijven.
Aan de slag!
Nu ik je 5 tips heb gegeven om een betere conversie te verzorgen is het tijd om aan de slag te gaan. Zorg dat je niet alleen de tips toepast maar vooral ook test. Dit doen wij zelf met name door A/B testing, waarbij wij 2 versies naast elkaar leggen en beide testen om te kijken welke variant beter werkt. Kom je er zelf niet uit? Wij helpen graag. Als SEO-specialist hebben wij altijd een service die bij jouw website past. Neem gerust even contact met ons op.