Skip to main content

5 tips voor een goede kunstwebsite

Als kunstenaar wil je natuurlijk dat jouw website bij jou past. Dit is echter vaak lastig, zeker wanneer jouw kunst expressief is. Om jouw bekendheid als kunstenaar te vergroten heb je een website nodig die jouw kunst op de juiste manier presenteert. Maar hoe doe je dat? Vandaag geef ik je 5 tips om jouw kunstwebsite beter te maken!

1. Jouw kunstwebsite juist presenteren. Dat is een hele kunst!

We hebben veel kunstenaars gezien die hele expressieve, gave websites maken. Helaas eindigt dit vaak in een website die lastig te gebruiken, of zelfs compleet onbruikbaar is. Denk hierbij aan moeilijk vindbare knoppen, moeilijk vindbare pagina’s of een kleine hoeveelheid tekst. Om jouw kunst op de juiste manier te presenteren is het belangrijk dat je de balans vind tussen bruikbaarheid en design.

2. Zorg voor een bijschrift

Net zoals de titel is een bijschrift extreem belangrijk. Een kunstwerk zonder bijschrift is namelijk onzichtbaar voor zoekmachines. Dat betekent dat Google jouw pagina dus helemaal niet kan vinden (en daardoor krijg jij geen bezoekers). Hierom is het belangrijk dat jouw foto’s ALTIJD een bijschrift hebben van minimaal 2 woorden. Sterker nog, schrijf een korte omschrijving bij de kunstwerken. Zo wordt jouw kunstwebsite sneller gevonden!

3. Welke informatie deel je?

Misschien wel een van de belangrijkste tips is deze. Welke informatie deel je op jouw kunstwebsite? Om bezoekers te overtuigen wil je informatie delen die niet alleen relevant is, maar ook interessant is en overtuigt! Wat willen zij weten? En hoe willen zij deze informatie ontvangen? Het is dus belangrijk dat je je inleeft in de bezoekers.

4. UX- en UI-design

Wanneer jouw kunstwebsite geen structuur heeft zullen bezoekers snel afhaken. Zorg dat gebruikers gemakkelijk kunnen vinden wat zij zoeken. Dit doen wij zelf door het toepassen van UX (User Experience)- en UI (User Interface)-Design. Maar om het even simpel te houden: zorg niet voor te veel pagina’s maar laat hen ook niet teveel klikken. Een goede balans is hier belangrijk. Maak het de bezoekers makkelijk en leuk!

Hoeveelheid onderwerpen

Zorg ervoor dat jouw kunstwebsite in balans is. Dit betekend niet te druk, maar ook zeker niet te rustig. De juiste balans is van hoog belang. Het is hier belangrijk dat tekst en plaatjes (of icons) elkaar afwisselen. Daarnaast raden wij het aan om in te gaan op jouw specialismen. De klant zal eerder kiezen voor een specialist dan voor een all-rounder.

Hoeveelheid foto’s

Net zoals bij de hoeveelheid onderwerpen is de balans tussen de foto’s die je op jouw website plaatst erg belangrijk. Denk hierbij weer aan de balans tussen tekst, plaatjes, icons en dergelijke.

Gebruiksgemak

Zorg ervoor dat jouw klant gemakkelijk door je website heen kan. Hierbij komt vaak het eerder genoemde UX– en UI-design kijken. Wij raden je sterk aan om een specialist in te huren bij het maken van een website. Zo weet je zeker dat je een website krijgt die écht resultaat boekt.

5. Welke informatie bied je aan op een kunstwebsite?

Als kunstenaar is het voor jou extreem duidelijk wat jij creëert. Echter is dit voor de klant vaak nog lastig. Welke informatie is dan belangrijk voor de klant? En hoe verwoord je deze informatie. Je wilt de klant overtuigen dat jij dé perfecte kandidaat bent voor de klus. Let hierbij op een aantal zaken:

Aanvullende informatie

Een belangrijk onderdeel van jouw website is de aanvullende informatie. Probeer jezelf als kunstenaar te “verkopen”. Denk hierbij aan meer dank enkel een portfolio en een mooi praatje. Maak gebruik van dit moment en beantwoord de vragen van de bezoeker. Een simpele FAQ doet vaak al wonderen.

Wat bied je de klant aan

De mens denkt vaak vanuit haarzelf. Hierom is het belangrijk dat je de klant laat zien waar jij hen bij ondersteunt. Wat bied jij hen? Heb het dus zo min mogelijk over jezelf. Een simpel voorbeeld. Zeg geen “Ik maak unieke, gepersonaliseerde kunst.” Maar leg het bij de klant neer: “U krijgt unieke, gepersonaliseerde kunst.” Het is een simpele truc, maar het doet wonderen.

Jouw specialismen

De klant is op zoek naar iemand die bij hem/haar past. Hierom is het belangrijk dat deze weet wat hij/zij van jou kan verwachten. Wat zijn jouw sterke punten. Overtuig de klant met jouw krachten.

Een kunstwebsite die resultaat boekt

We hebben je nu een aantal tips gegeven om jouw kunstwebsite naar het volgende niveau te brengen. Wil je een website die écht resultaat boekt? Vennix Online maakt websites die er niet alleen mooi uit zien, maar ook online succes behalen. Zo krijg jij een website waar je echt iets aan hebt. Nog niet overtuigd? Neem eens contact met ons op. We babbelen graag over de mogelijkheden!

Author Wesley

Wesley is een creatieve specialist op het gebied van SEO en Grafisch Design. Zijn enthousiasme zorgt voor jouw online succes.

More posts by Wesley